Αρχική | Οικονομία | Ελληνική Οικονομία | Μείωση τζίρου 5,6% στην αγορά ηλεκτρικών - Οι λόγοι

Μείωση τζίρου 5,6% στην αγορά ηλεκτρικών - Οι λόγοι

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Μείωση τζίρου 5,6% στην αγορά ηλεκτρικών - Οι λόγοι

Πτωτική ήταν σε τζίρο η πορεία της αγοράς ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών στο εννεάμηνο του 2024 σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο από πλευράς πωλήσεων σε αξία, αλλά και σε τεμάχια. Αυτό προκύπτει από στοιχεία της εταιρείας GFK, η οποία μετράει τις πωλήσεις στη συγκεκριμένη αγορά. Συγκεκριμένα, ο τζίρος στην ελληνική αγορά μειώθηκε κατά 5,6% στην περίοδο αναφοράς, δηλαδή το διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου του 2024, σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2023. Αλλά και τα πωλούμενα τεμάχια στο ίδιο χρονικό διάστημα κατέγραψαν μείωση κατά 1%. Πρακτικά, ο τζίρος της αγοράς αυτής, από 2,15 δισεκατομμύρια ευρώ στο εννεάμηνο του 2023, περιορίστηκε στα 2,03 δισεκατομμύρια ευρώ φέτος. Ενώ από πλευράς τεμαχίων ήταν το 2023 στα 12,92 εκατομμύρια και φέτος στα 12,79 εκατομμύρια.

Σε μεγάλες συσκευές και κλιματιστικά οι μεγαλύτερες απώλειες

Οι κατηγορίες που εμφανίζονται να έχουν πληγεί περισσότερο είναι αυτές του κλιματισμού αλλά και των μεγάλων οικιακών συσκευών. Κυριότερος λόγος για τη συγκεκριμένη εικόνα είναι ότι έως και τον Αύγουστο του 2023 εξαργυρώνονταν ακόμη τα voucher για το πρόγραμμα "Ανακυκλώνω - Αλλάζω Συσκευή" του υπουργείου Περιβάλλοντος, γεγονός που πέρυσι έφερε αυξημένες πωλήσεις για τις συσκευές που επιδοτούσε το πρόγραμμα, ήτοι τα κλιματιστικά, τα ψυγεία και τους καταψύκτες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η κατηγορία των μεγάλων οικιακών συσκευών (major domestic appliances) και κυρίως τα ψυγεία και ο κλιματισμός να διατηρούν αρνητικό πρόσημο πωλήσεων φέτος σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά. Έτσι, παρά το ότι ο κλιματισμός έκανε φέτος πικ τριμήνου λόγω των υψηλών θερμοκρασιών που επικράτησαν στη χώρα μας, δεν κατάφερε να καλύψει το κενό που δημιουργήθηκε στις πωλήσεις μετά λήξη του "Ανακυκλώνω - Αλλάζω Συσκευή".

Ειδικότερα, στον τομέα των κλιματιστικών, οι πωλήσεις σε αξία μειώθηκαν στο εννεάμηνο του 2024 κατά 21% και σε τεμάχια κατά 30,1%, γεγονός που αντικατοπτρίζει ακριβώς αυτό που προείπαμε. Αμέσως μετά, το μεγαλύτερο ποσοστό μείωσης πωλήσεων σε αξία είχαν οι μεγάλες οικιακές συσκευές, όπου περιλαμβάνονται ψυγεία και καταψύκτες, που επίσης επιδοτούνταν από το πρόγραμμα του υπουργείου Περιβάλλοντος, με ποσοστό -10,6% σε αξία και -19,4% σε τεμάχια.

Θετική είναι, ωστόσο, η πορεία των μικρών οικιακών συσκευών, καθώς η κατηγορία αυτή στην ίδια περίοδο είχε αύξηση των πωλήσεων σε αξία κατά 2,8% και σε τεμάχια κατά 9,2%.

Οι προσδοκίες από την Black Friday

Προσδοκίες για τον κλάδο έφερε η Black Friday, η οποία ωστόσο έχει παραταθεί σημαντικά, με αποτέλεσμα να ξεκινούν προεκπτώσεις ήδη από τις 10 Νοεμβρίου φέτος. Οι επιχειρήσεις ποντάρουν κυρίως σε μια μακρά περίοδο εκπτώσεων, με μικρότερο ποσοστό σε σχέση με αυτό που θα πρόσφεραν ως έκπτωση εάν ακολουθούσαν αυστηρά και μόνο την Black Friday, όπως αυτή δημιουργήθηκε κατά την έναρξή της. Πολλές επιχειρήσεις λιανικής πώλησης εστιάζουν το ενδιαφέρον τους στη διάθεση οικονομικών προϊόντων, θεωρώντας ότι κερδίζουν την προτίμηση των καταναλωτών λόγω της μείωσης του εισοδήματός τους. Ωστόσο η καταναλωτική συμπεριφορά αποτελεί έναν αστάθμητο παράγοντα, ο οποίος επί του παρόντος δεν μπορεί να προβλεφθεί. Για παράδειγμα, το 2022 το καταναλωτικό κοινό αγόρασε ακριβές συσκευές σε χαμηλότερες τιμές και το 2023 κινήθηκε σε φθηνότερες επιλογές. Στρατηγικά, πάντως, υπάρχουν αρκετές εταιρείες λιανικής που θεωρούν ότι το κοινό θα αναζητήσει τις οικονομικότερες συσκευές, γι’ αυτό και στοκάρουν φθηνότερα προϊόντα στις αποθήκες τους.

Φέτος η χρονιά είναι συνολικά υποτονική σε πολλούς κλάδους λιανικής, δεδομένου ότι η επιμήκυνση της περιόδου Black Friday σε εβδομάδα ή δεκαπενθήμερο έχει επιδράσει αρνητικά στην κίνηση της αγοράς. Σε ό,τι αφορά ειδικά την κατηγορία ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, το 80% του τζίρου προέρχεται από αγορές που αφορούν αντικατάσταση ενός παλαιού προϊόντος που πλέον δεν λειτουργεί ή είναι παρωχημένης τεχνολογίας, επομένως λείπει σε μεγάλο βαθμό ο παράγοντας της αυθόρμητης αγοράς. Ταυτόχρονα, δεν υπάρχουν τιμές Black Friday σε επίπεδο κόστους για να πωληθούν κάποια προϊόντα που είναι καταργημένα ή δεν πωλούνται εύκολα, όπως συνέβαινε στο παρελθόν. Η Black Friday φαίνεται, με βάση στελέχη της αγοράς ηλεκτρικών, να έχει εξελιχθεί σε ευκαιρία για αύξηση του όγκου πωλήσεων και του τζίρου μέσα από μια πιο μακροχρόνια οπτική σε ό,τι αφορά την υλοποίηση των προσφορών.

Μείωση τζίρου 5,6% στην αγορά ηλεκτρικών - Οι λόγοι

Γιώργος Λαμπίρης

Πηγή: capital.gr

Διαβάστε το άρθρο από την πηγή

Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text